4. Heathers (Śmiertelne zauroczenie), reż. Michael
Lehmann
Veronica i JD pod żadnym względem
nie stanowią nieszkodliwej pary, ale trudno odmówić im uroku. Prawda, zdarza im
się kogoś zabić albo sfingować samobójstwo. Nie oznacza to jednak, że są ludźmi
wydartymi ze scenerii życia codziennego, w którym prawie każdy zapomniał o
szczerości, a litość i empatia to pojęcia wymarłe. „Heathers” to najbardziej
docenione pod względem artystycznym osiągnięcie Michaela Lehmanna, który
skutecznie zastosował kontrast pomiędzy groteskowością i brutalnością
scenariusza oraz przerysowanym, kiczowatym obrazem spokojnego miasteczka (warto
też wspomnieć o wspaniałych, barwnych kostiumach i lakierowanych fryzurach z końca
lat 80.)
To piękny film, bo przemawia do cynicznej
strony człowieka. Postaci kobiece nie wstydzą się bycia bezlitosnymi kurwiszonami,
a rodzice bohaterów naśmiewają się ze skostniałości swojego życia. Najsilniejszym
ogniwem w „Heathers” jest jednak Winona Ryder, która czyni z Veroniki
fascynującą protagonistkę. Nikt tak spektakularnie nie odpala papierosa, jak Winona
w „Śmiertelnym zauroczeniu”.
Nominacje:
Chicago Film Critics Association –
Najlepsza aktorka – Winona Ryder (1990)
Independent Spirit Award –
Najlepsza aktorka – Winona Ryder (1990)
Independent Spirit Award –
Najlepszy scenariusz – Daniel Waters (1990)
Sundance Film Festival – Nagroda Jury (1989)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz